Ahad, 26 Julai 2009

Cabaran menulis sekuel

Rama-rama mempunyai peranan penting dalam sekuel nanti.

Bagi aku yang baru sahaja berjinak-jinak dengan dunia penulisan, proses menulis novel bukan sesuatu yang mudah. Ya, aku punya banyak idea yang tersimpan di dalam kepala. Namun, cabaran besar ialah menterjemahkan idea-idea abstrak ini ke dalam bentuk ayat-ayat di atas kertas yang boleh difahami dan dicerna pembaca. Proses ini penuh dengan dugaan kerana sebagai penulis, agak sukar bagi membaca apa yang dimahukan oleh pembaca.

Itu sebabnya bagi novel Transgenesis: Bisikan Rimba, aku masukkan beberapa twist dalam jalan cerita menyebabkan pembaca mungkin sukar untuk meneka apa yang akan berlaku berikutnya. Alhamdulillah, dari pengamatan kepada maklum balas yang aku terima, ramai dari kalangan pembaca novel fiksyen sains ini yang menyukai twist di dalam kisah pengembaraan Flora ini.

Kini, aku berhadapan dengan satu lagi cabaran yang besar iaitu menghasilkan sambungan atau sekuel kepada Transgenesis: Bisikan Rimba. Jangkaan pembaca terhadap sekuel ini pastinya tinggi. Sedapat mungkin aku ingin lakukan yang lebih baik. Aku ingin masukkan lebih banyak kejutan. Dan pada waktu yang sama, aku tidak pastinya tidak mahu mengecewakan pembaca.

Ya, sambungan kisah Flora ini bakal mempunyai beberapa twist dan kejutannya tersendiri. Terus-terang aku katakan, menulis sekuel ini merupakan antara cabaran terbesar yang pernah aku hadapi.

Aku harap pembaca akan terus memberikan sokongan dan dorongan sehingga aku berjaya menoktahkan ayat terakhir sambungan novel fiksyen sains ini.

0 maklum balas: