Sabtu, 28 Februari 2009

Bakal terbit: "Sekilas Pandang Ismail Haji Ibrahim"

Sebenarnya menulis novel hanya aktiviti "sampingan" yang aku lakukan apabila ada masa senggang. Tugas hakiki di pejabat banyak meliputi kerja-kerja menyelidik, menulis dan membentang kertas kerja, menyampaikan ceramah, menulis artikel akhbar dan majalah, menyunting buku-buku ilmiah, di samping tugas-tugas pentadbiran yang lain.

Bagi tahun 2009 ini, banyak buku ilmiah dan separa ilmiah bakal diterbitkan oleh Yayasan Ilmuwan. Dengan itu, aku bergembira untuk memperkenalkan buku pertama terbitan Yayasan Ilmuwan iaitu Sekilas Pandang Ismail Haji Ibrahim yang bakal menemui pembaca pada minggu ketiga bulan Mac, insya-Allah.

Buku ini memuatkan buah fikiran Yang Berbahagia Profesor Dato' Dr Ismail Haji Ibrahim yang kini ialah Penyandang Kursi Syeikh Abdullah Fahim di Universiti Kebangsaan Malaysia. Beliau merupakan mantan Duta Besar Malaysia ke Arab Saudi, mantan Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan, mantan Ketua Pengarah Institut Kefahaman Islam Malaysia, mantan Profesor Adjung di Universiti Industri Selangor dan Universiti Teknologi MARA, di samping pernah berkhidmat sebagai Profesor di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Buku setebal 316 halaman ini berharga RM28.

0 maklum balas: