Ahad, 14 September 2008

Suara hati pembaca remaja

Aku sebenarnya baru kembali ke Kuala Lumpur selepas berada di Kedah atas urusan keluarga. Sebaik tiba, tergerak hati untuk memeriksa e-mel dan blog. Aku tersentuh apabila membaca dua maklum balas dari dua orang remaja yang telah membaca Transgenesis: Bisikan Rimba.

Pertama, adik Nur Aqilah yang meninggalkan komen di blog ini.

Assalamualaikum,saya Nor Aqilah,baru berusia 14 tahun.Saya suka sangat baca buku Trangenesis tu. Tapi saya ada soalan Trangenesis akan keluar dgn buku ke-2 ke? sebab ceritanya agak tergantung. Kalau ada,bila ia akn diterbitkan? Harap dapat memberi jwpn pada saya...
Adik Nur Aqilah juga membuat ulasan di blognya. Tulisnya:
Assalamualaikum,

Dah lama aku tak masukkan entri baru bkan apa malas nak taip ni,Penat!! hari ni aku nak citer ttg satu bku yang baru kau baca ni,best la jugak.
Buku ni adalah novel Sci-fic yang pertama aku baca,aku tgk coverpagenya di kedai buku Popular,aku baca sinopsis dan terasa nak beli,tapi malangnya aku takde duit masa tu.Aku pun kumpulkankan duit untuk membeli buku ni,sebab aku tak nak mintak mak aku.
Buku ni berkisah kan teknologi pemindahan genetik tumbuhan pada embrio yang diklonkan daripada manusia. Cita-cita Datin Kay yang ingin mencipta manusia yang sempurna yang boleh membuat makanan sendiri melalui fotosintesis telah membawanya untuk membuka sebuah institut yang diberi nama Institut Trans-DNA.Institut ini telah membuat eksperimen tentang kajian ini secara rahsia...
Suatu hari eksperimen yang diberi nama Subjek 4-7-9-1 telah melarikan diri.Selepas beberapa hari eksperimen itu hilang,berita tentang pembunuhan Tauke balak yang bernama Hwang Chien Ming tersebar keseluruh negara.Berita ini bertambah hangat apabila penulis berita ini,Buraqquzzaman Baharuddin mengaitkan tentang gadis berambut hijau yang membunuh tauke balak itu.Melalui pembunuhan inilah,segala rahsia yang telah disimpan oleh Datin Kay selama hampir 17 tahun mula terbongkar,satu demi satu.
Cerita ini masih punya banyak persoalan,dan penulisnya,Amir Husaini sendiri telah menyenaraikannya melalui soaln Ammar Qusyairi(mungkin nama anak dia)kepada seorang lelaki tua yang menceritakan kisah diatas kepadanya.Apa-apa pun cerita ni memang best..beli dan baca sendiri.tak sia-sia RM24.00 aku...Sekian sahaja Entri aku ari ni...bila agaknya nak keluar yang kedua??
Seorang lagi remaja, adik Siti Nazirah telah meninggal maklum balas di blog Waris Jagat. Terima kasih kepada saudara Waris Jagat yang sudi memanjangkan maklum balas ini untuk perhatianku. Tulis adik Siti Nazirah:
Kepada saudara Amir Husaini, saya sudahpun membaca “transgenesis:bisikan rimba” ini..oleh kerana terlalu tertarik dengan ceritanya, jadi saya pun mencadangkan buku ini kepada mak saya dan beberapa orang rakan saya. Ternyata mereka turut meminati cerita ini walaupun baru 2 orang yang sudah membacanya tidak termasuk mak saya. Sukar bagi saya meyakinkan rakan-rakan saya yang lain kerana mereka kurang tertarik jika penulis lelaki yang mengarang buku. Bagi saya,mereka sangat rugi kerana tidak membacanya terlebih dahulu sedangkan 2 orang rakan saya tadi begitu meminatinya. Di sini saya ingin bertanya,bila saudara ingin menyambung cerita ini kerana mak saya begitu tertarik hingga dia berkata begini “adik,kalau ada sambungan cerita ni,mak sanggup bagi adik duit beli buku tu” menunjukkan mak saya begitu tertarik membaca buku saudara sedangkan selama ini saya harus berjimat dengan duit belanja saya di sekolah untuk membeli buku cerita.Saya pun masih tertanya-tanya bila agaknya buku ini akan bersambung? Saya harap saudara tidak menghampakan peminat-peminat saudara di luar sana.. Wassalam..
Tiada kata yang boleh menggambarkan perasaan ini apabila membaca suara hati pembaca-pembaca remaja ini. Insya-Allah sambungan Transgenesis: Bisikan Rimba sedang disiapkan dan dijadualkan akan terbit pada suku pertama tahun 2009. Dan sebenarnya, kisah ini ialah satu trilogi, dan bahagian ketiga akan menyusul pada tahun 2010.

Apapun, terima kasih tidak terhingga di atas sokongan dan dorongan semua pihak. Insya-Allah aku akan lakukan yang terbaik.

1 maklum balas:

Aqilah berkata...

Assalamualaikum Saudara Amir Husaimi,

Saya ingin mengucap terima kasih kerana saudara sudi untuk melawat blog saya dan sudi menyiarkannya di blog saudara.terharunya...