Isnin, 21 Januari 2008

Peranan kulit buku

Aku kira kebanyakan kita sudah biasa dengan pepatah Inggeris yang berbunyi "judge not a book by its cover." Namun hakikatnya, kita tidak dapat menafikan bahawa kulit buku (tidak kira apa jua jenis buku itu) mempunyai peranan yang amat penting di dalam menarik perhatian pembaca. Jika kulit tidak menarik, besar kemungkinan pembaca tidak akan terpanggil untuk membaca atau membeli buku tersebut.

Aku ada menerima maklum balas mengenai kulit buku Ombak Senja daripada saudara Arsaili baru-baru ini. Pesanan ringkas yang aku terima pada jam 1.25 tengah hari 15 Januari yang lalu amat relevan dengan isu kulit buku ini. Tulisnya:

Salam sdr, lupa nk inform pasal design kulit novel Ombak Senja yg tidak menarik sehingga ada 2 org beri komen tidak tergerak untuk membaca atau membeli. Kulit kena menarik baru ramai tertarik. Harap penerbit novel peka. Just smpi kn pesan... krn syg isi cerita bagus. Mungkin ramai akan mbeli jika kulit ia menarik.
Ombak Senja terbit pada awal tahun 2007 yang lalu, iaitu sebelum penerbit TintaRona membuat rombakan terhadap imej dan konsep kulit-kulit buku terbitannya beberapa bulan kemudian. Jika diamati, konsep baru kulit hadapan novel-novel terbitan TintaRona kini lebih menarik berbanding dengan konsep lama (seperti Ombak Senja). Mungkin jika Ombak Senja terbit lewat sebulan dua, agaknya novel ini akan mempunyai kulit hadapan berkonsep baru.

Walau bagaimanapun, soal kulit hadapan memang menjadi pertimbangan pokok bagi pembaca untuk membeli sesuatu novel. Lainlah kalau penulis sudah punya nama dan pengikutnya tersendiri. Bagi penulis baru seperti diriku ini, pastinya terpaksa bergantung kepada banyak faktor lain bagi melariskan jualan. Kulit hadapan novel serta promosi terancang dan teratur dapat membantu memperkenalkan sesuatu karya kepada khalayak.

0 maklum balas: