Isnin, 15 Oktober 2007

SMS pengganti diri

Dengan perkembangan pesat teknologi, kita dihidangkan dengan satu lagi kaedah untuk menyampaikan ucapan salam Aidilfitri kepada saudara-mara dan rakan taulan. Kemudahan sistem pesanan ringkas atau SMS memberikan kita peluang untuk berinteraksi menjelangnya 1 Syawal.

Seperti tahun-tahun yang lalu, aku banyak menerima ucapan salam Aidilfitri menerusi SMS menjelang 1 Syawal pada tahun ini. Ada yang ringkas tetapi dalam maknanya. Ada yang berbentuk pantun. Ada pula yang berbentuk madah pujangga. Ada juga yang berbentuk nasihat dan ingatan. Malah, ada yang berbentuk doa.

Di antara SMS yang aku terima, ada beberapa yang menarik perhatian. Justeru, aku ingin kongsikan dua SMS yang aku rasa punya makna yang mendalam.

  1. Biar renggang di fana dunia, biar hina di mata manusia, biar semangat semakin tua, biar harta semakin tiada, biar akal semakin berusia, biar jauh kedudukan kita, biar jurang pangkat kita. Jangan tergadai silaturrahim antara kita.
  2. Insan lupa, lalu salah. Insan mulia, lalu pemaaf. Aidilfitri mengembalikan insan kepada fitrahnya.
Pasti banyak lagi kiriman SMS yang menarik dan kreatif serta punya maksud yang bermakna. Mungkin ada di antara pengunjung blog ini boleh kongsikan SMS-SMS yang menarik untuk tatapan kita bersama.

0 maklum balas: