Rabu, 29 Oktober 2008

Lagi ulasan "Transgenesis: Bisikan Rimba"

Sebenarnya dua ulasan berikut sudah dibuat beberapa ketika dahulu, cuma aku yang belum letakkan di sini. Apapun, terima kasih kepada yang empunya blog kerana sudi memuatkan ulasan dan pandangan berkenaan Transgenesis: Bisikan Rimba.

Ulasan pertama dari blog Syok Sendiri II:

Novel kedua Transgenesis: Bisikan Rimba.. ceritani klimaksnya di hujung. Huhu.. Sebelumni aku sudah membaca komen-komen di blog Amir Husaini, lalu membantu aku mengagak apa yang akan terjadi. Ya.. aku bersetuju dengan kebanyakkan komen disitu.. tetapi mungkin ada yang perlu disemak semula. Kesilapan kecil, mungkin tak perasan. Antaranya.. semasa kejadian si tauke balak Hwang handak dibunuh pada muka surat 12, 'Malam itu cuma Hwang dan Razilan sahaja yang berada di tapak pembinaan'.. sepatutnya tapak pembalakan. Ya tak? Dan ada dua tiga lagi kesilapan yang mengganggu mood membaca tapi taklah sampai merosakkan cerita. Secara kesimpulannya.. aku seronok membaca novel yang lain dari yang lain ini. Kalau nak tau baca sendiri. Dan nampaknya aku terpaksa mengikuti sambungannya jika hendak tau apa yang sebenarnya terjadi. Dan siapakah atuk misteri itu? Adakah dia Prof. Jauhar yang sudah tua? atau Ned yang menceritakan kembali pengalamannya? Atau... mungkin pasangan kepada Flora.. samaada pernah menjadi suami atau kekasih Flora nanti. Tak terjangkau dek akalku. Aku harap sambungan novel ini ada selitkan elemen-elemen percintaan juga. Wat cha.. hehe.

Dan ini pula ulasan kedua di blog Meandering Thoughts:
On her feelings while reading the novel :-
"Secara keseluruhannya, best dan menarik. Masa mula baca, rasa excited, tapi di bahagian tengahnya, rasa macam dah boleh agak apa ending cerita so macam malas sikit nak baca. Masa sampai suku penghabisan, rupa-rupanya banyak kejutan lain! Ending tak sama seperti yang saya fikirkan, dan kejutan-kejutan tu macam memberi suntikan kepada kemalasan tadi. Ending, rasa nak marah dan tak puas hati pun ada, rasa macam "ni mesti akan ada sambungan ni...". Dalam masa yang sama sebelum noktah akhir, saya fikir "harap-harap semua terbongkar, Ixora, Cempaka, mak sedara Razilan..." Tapi rupanya sengaja dihadkan... rasa makin nak tahu misteri cerita tu, dan harap sangat ada sambungannya!"

On the story line, which she'd like to ask the author :-

"(1) Moga diceritakan, boleh ke Flora yang baik tu kawin dan beranak?
(2) Flora ada perasaan simpati, kemanusiaan, maknanya ada juga cinta dan sayang... agaknya siapa pilihan dia? (minat tak dengan Buraquzzaman...??)
(3) Tambahkan humor lagi ye...
OK tak nak tanya banyak, nanti tak surprise kalau ada novel kedua.."

On enlightenment from reading the novel :-

"Baru sedar betapa selama ni kita tak endahkan tumbuhan, buat macam-macam, tak jaga persekitaran... mana tahu, kot betul tumbuhan berdendam dengan kita! Teringin nak cium bau wangi kenanga, camana ek?"

Her last comments for the author :-

"Walaupun first time baca novel sains fiksyen, tapi saya suka! Orang yang suka berangan macam saya ni memang suka cerita-cerita gini. Sambung lah lagi ye...???"

0 maklum balas: