Jumaat, 3 Oktober 2008

Himpunan pesanan lebaran menarik

Tahun ini, seperti tahun-tahun sebelumnya, aku menerima banyak pesanan ringkas menerusi telefon yang menyampaikan ucapan Hari Raya Aidilfitri. Ada macam-macam gaya mesej yang aku terima. Berikut ialah di antara yang menarik yang aku terima pada tahun ini:

  1. Pantun dari saudara Shahriza, sahabat lama yang pernah menjadi rakan setugas: Sebaris merpati menerjah sang bayu, di pohon merimbun tempat kenari, terguris di hati siapalah yang tahu, ku mohon ampun di Aidilfitri.
  2. Doa dan pesanan dari Dr Khairul 'Azmi, majikanku yang juga sahabat lamaku: Ramadhan memberi ruang kita membina hati, memperteguh kekuatan rohani. Kejernihan hati memandu tindakan berteras hidayah Ilahi. Perjalanan ini semakin jauh. Seandainya dipanggil menghadap, biarlah syahadah dan hati kita puas dalam ibadah. Ya Allah, terimalah kami sebagai hamba-Mu yang soleh dan solehah. Salam Aidilfitri, sehingga Ramadhan menjelang lagi. Ampun maaf sekali lagi.
  3. Pantun dari Puan Sameah, rakan setugas sekarang: Setitik embun di pohon rimbun, di atap nipah air tergenang, dosa tertimbun mohon diampun, silap dan salah jangan dikenang.
  4. Madah dari saudara Rizal, seorang lagi rakan setugas di tempat sekarang, juga dari novelis Izza Aripin serta dari Puan Sarina, bekas rakan setugas di tempat lama: Dalam kerendahan hati, ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta, ada kekayaan jiwa. Dalam kelembutan lidah, ada keterlanjuran kata. Dalam gurau dan senda, ada khilaf dan dosa. Harap dimaafkan segalanya.
  5. Pesanan penuh makna dari Ustaz Zahazan Mohamad, pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) yang ke udara setiap pagi di Radio IKIM fm menerusi program "Tafsir Al-Quran": Taqabbalallahu minna wa minkum. Maaf segala kesalahan sepanjang bersahabat. Moga semangat Ramadhan mengukuh ukhwah dan mantapkan jihad.
  6. Madah dari saudara Arsaili di Australia: Iftar imsak menyisih sudah, zakat fitrah mengukuh jiwa, Aidulfitri penyubur muhibah, moga kita ditambat ukhwah.
  7. Doa dari saudari Fairuz, bekas pelajar di Universiti Malaya (UM) dan sekarang pelajar sarjana di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM): Ya Robb, Ramadhan telah pun berakhir. Sebaknya hati menerima perpisahan ini. Terimalah amal ibadah kami ya Ilahi. Sampaikanlah kami kepada bulan ibadah lagi tahun hadapan.
  8. Pantun dari saudara Syazwan Zakariah, personaliti di saluran Astro Awani (yang aku kenal sewaktu beliau menuntut di UIAM lagi: Memohon dan memberi, ampun maaf seikhlas hati, Selamat Hari Raya Aidilfitri, Syazwan Zakariah - Astro Awani.
  9. Madah dari saudara Wan Azwan, bekas teman serumah semasa bujang: Sekiranya ada janji yang tak tertunai, ada salah yang tersimpan, ada benci yang tak terucap, ada tutur yang terkasar, ada senda gurau yang terasa, maaf dipohon ikhlas dari hati.
  10. Pantun dari saudara Ahmad, pengurus kafe yang sering aku kunjungi: Sudah berlabuh tirai Ramadhan, lambaian Syawal kian dinanti, luhur hati ikhlas kemaafan, semoga kesalahan dimaafi.
  11. Pantun dari Profesor Dr Khalijah Mohd Salleh, seorang pemikir terkenal di dalam bidang falsafah sains di UKM: Ramadhan pergi Syawal menjelma, selesai puasa kita beraya, tersalah kata terkasar bahasa, di Aidilfitri maaf dipinta.
  12. Pantun dari novelis Rabiatul Adawiyah: Tirai Ramadhan berlabuh sudah, mentari Syawal menjelma lagi, salam dihulur tanda ukhwah, menghapus dosa membersih hati.
  13. Doa dari saudara Nik: Selamat tinggal Ramadhan, kami tinggalkanmu dengan harapan dapat bertemu denganmu. Salam Aidilfitri, minal aidin wal faizin wa maqbulin.
  14. Pantun paling "sempoi" yang aku terima datangnya dari Pak Zin, bekas warden pelajar yang pernah bertugas di Belfast, Glasgow dan Manchester: Ke pasar malam beli gelama, hendak digulai bersama patin, SMS anda selamat diterima, kami juga minta maaf zahir dan batin.
Sengaja aku kongsikan di antara pesanan ringkas yang aku terima pada tahun ini. Banyak yang memberi kesedaran dan peringatan sesama kita. Sesungguhnya teknologi hari ini memudahkan dakwah dijalankan, sekalipun di dalam bentuk pesanan ringkas.

0 maklum balas: