Khamis, 25 September 2008

Pembuka selera "Transgenesis 2"

Kebelakangan ini, ramai yang bertanya kepadaku tentang sambungan kepada Transgenesis: Bisikan Rimba. Ramai yang ingin tahu bila sambungan ini akan menemui pembaca.

Aku hanya mampu katakan bahawa sambungan kisah ini kini di dalam proses penulisan. Namun, proses ini bukanlah satu perkara yang boleh aku lakukan secara berterusan. Ini kerana aku juga punya komitmen lain yang kerapkali terpaksa didahulukan. Setakat mana yang termampu, aku akan meneruskan proses penulisan sambungan kisah ini.

Walau bagaimanapun, sasaran yang telah ditetapkan ialah supaya sambungan ini menemui pembaca menjelang Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2009. Aku hanya berdoa agar aku diberikah kekuatan, kesihatan dan kecergasan untuk menulis dan terus menulis.

Bagi pembaca yang menanti dengan penuh sabar, aku perturunkan sedikit cebisan dari bab pertama bahagian kedua siri "Transgenesis" ini. Aku harap cebisan kecil ini mampu memberikan sedikit kepuasan bagi mereka yang setia menanti.

"Siapa dia?" desak Mat Dan.
"Satu makhluk yang penuh dengan dendam yang membara. Satu makhluk yang tidak kenal erti kemanusiaan. Satu makhluk yang lahir akibat keinginan manusia menjadi tuhan," suara Buraquzzaman diulit nada bimbang.
Suasana rimba pada ketika itu tiba-tiba menjadi sunyi. Tiada bunyi mergastua. Tiada bunyi haiwan-haiwan yang menghuni di situ.
"Apa maksud awak?" soal jejaka tinggi lampai lagi kurus itu.
"Kamu berdua telah melepaskan makhluk itu dari penjaranya. Dan dia kini sudah kembali," kata bekas wartawan itu seperti mahu berteka-teki.
"Saya tak faham. Siapa dia? Siapa yang kembali?" Mat Dan terus meminta penjelasan daripada Buraquzzaman.
Mata Mat Dan diperhati tepat oleh Buraquzzaman.
"Dia sudah kembali," katanya, "Dark Flora sudah kembali!"
Cebisan kecil ini sekadar "pembuka selera" dari diriku untuk para pembaca sekalian. Doakan agar penulisan sambungan kisah ini berjalan lancar.

0 maklum balas: