Isnin, 15 Januari 2007

Di persimpangan

Lama sudah tidak menintakan apa-apa di blog ini. Mungkin kerana hambatan tugas agaknya. Apapun terlalu banyak yang berlaku kebelakangan ini.

Satu perkara yang agak besar berlaku ialah apabila sebuah pintu dalam hidupku yang telah lama berkunci tiba-tiba terbuka semula. Apabila pintu ini terbuka, aku mendapati diriku berada di satu persimpangan.

Aku dahulunya memang dilatih di dalam bidang sains. Aku memang meminati bidang ini. Namun aku telah tinggalkan bidang penyelidikan sains ini hampir 12 tahun. Kini aku telah dilorongkan untuk kembali ke dalam makmal bagi menjalankan satu kajian yang berkemungkinan membawa faedah besar dalam bidang perubatan dan pengubatan.

Apabila aku kisahkan perkara ini di dalam blog utamaku, Enigma melontarkan soalan sama ada ini bermakna aku akan tinggalkan dunia penulisan? Aku belum memberikan kata putus ke mana hala tujuku sebenarnya. Namun soalan ini memang memeningkan sedikit kepalaku.

Aku mahu terus menulis. Aku mahu kembali ke makmal. Tidak mungkinkah seorang saintis juga menjadi novelis? Di negara kita setahu aku tidak ada yang berbuat demikian. Tetapi di luar negara, memang ramai ahli profesional yang turut sama berkecimpung di dalam dunia penulisan. Tidakkah mungkin perkara ini boleh dilakukan di sini?

Aku lontarkan soalan ini kepada semua untuk difikir bersama.

0 maklum balas: