Sabtu, 12 Ogos 2006

Konvokesyen

Pada hari Rabu 9 Ogos yang lepas, aku terlibat di dalam Istiadat Konvokesyen Universiti Malaya 2006. Secara rasminya aku kini telah menerima ijazah Sarjana Sains daripada universiti tertua di negara ini. Pada hari itu, ayah dan ibuku hadir. Begitu juga dengan penyeliaku. Sayangnya isteriku terpaksa berkursus pada masa itu.

Apapun, aku bersyukur kerana berjaya menamatkan pengajian sarjanaku. Untuk itu, aku perturunkan petikan penghargaan dari tesisku.

Ilmu pengetahuan milik Allah s.w.t. sememangnya tidak dapat diletakkan nilai atau dihitung jumlahnya. Jika dibandingkan dengan ilmu yang ada pada diri seseorang individu, ianya ibarat setitis air laut yang tertinggal di jari selepas dicelup di dalam lautan yang luas terbentang. Begitu sedikit sekali ilmu yang ada pada manusia sebenarnya. Tesis ini hanyalah satu daripada usaha oleh seorang insan yang kerdil untuk cuba melayari lautan ilmu yang terbentang luas ini. Dalam melayari lautan ilmu ini, banyak pihak telah memberikan pelbagai bentuk sokongan dan dorongan untuk memastikan agar si perenang tidak lemas.

Pastinya penghargaan dalam bentuk ucapan terima kasih semata-mata tidak memadai untuk diberikan kepada semua yang telah menyumbang sehingga membawa kepada selesainya tesis untuk Sarjana Sains ini. Terlebih dahulu saya memanjatkan kesyukuran ke hadrat Ilahi di atas kurniaan kesihatan jasmani dan ketahanan rohani untuk menyelesaikan tugasan penulisan tesis ini.

Penghargaan yang tidak terhingga perlu saya berikan kepada Profesor Dr. Azizan Haji Baharuddin yang merupakan penyelia saya yang bertindak sebagai pembimbing dan pendorong sehingga siapnya tesis ini. Galakan yang beliau berikan sebenarnya telah bermula seawal tahun 1997 lagi iaitu kira-kira enam tahun sebelum saya mengambil keputusan untuk meneruskan pengajian ke peringkat pascasiswazah.

Saya juga ingin merakamkan ucapan jutaan terima kasih kepada individu dan organisasi berikut di atas sokongan, bantuan, dorongan dan bimbingan yang telah diberikan.

Kepada Fakulti Sains, Universiti Malaya khususnya Jabatan Pengajian Sains dan Teknologi kerana memberi ruang dan peluang kepada saya untuk menjalankan kajian bagi Sarjana Sains ini.

Kepada
Yang Berbahagia Ambassador Dato’ Dr. Ismail Haji Ibrahim dan Yang Berbahagia Profesor Datuk Dr. Abdul Monir Yaacob, kedua-duanya mantan Ketua Pengarah Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM) yang tidak jemu-jemu menggalakkan saya untuk meneruskan pengajian saya.

Kepada
Profesor Dr. Sidek Baba, Profesor Dr. Abu Bakar Abdul Majeed, Tuan Haji Nik Mustapha Haji Nik Hassan, Encik Mazilan Musa, Dr. Khairul ‘Azmi Mohamad dan Encik Ibrahim Apandi Tuan Yaacob yang bertindak sebagai mentor saya dengan memberikan tunjuk ajar, nasihat dan motivasi sehingga membawa kepada selesainya tesis ini.

Kepada sahabat-sahabat di IKIM terutamanya saudara Muhammad Hisyam Mohamad, saudari Wan Roslili Abd. Majid, saudara Suzalie Mohamad dan saudara Mohd Shahriza Sulaiman yang menjadi rakan berbincang dan bertukar fikiran yang setia.

Akhir sekali, saya ingin merakamkan penghargaan yang tidak ternilai kepada isteri kesayangan, Norhana Ghazali di atas kesabaran dan sokongan moral sepanjang pengajian Sarjana Sains ini. Pengorbanan ayahanda tercinta, Shaikh Mohd Salleh Shaikh Abdul Razak dan bonda tersayang, Sara Zainal Abidin dalam membesarkan saya sehingga sampai ke tahap ini akan sentiasa dikenang dan hanya Allah s.w.t. sahaja yang dapat membalas jasa mereka berdua. Buat adik-adik, Shaikh Mohd Hanafiah dan Siti Nurliyana, didoakan moga kejayaan bakal menjelang.

Saya dedikasikan tesis ini buat putera sulung, Shaikh Amir Husaini, yang lahir tanggal 2 Mei 2005 yang lalu. Moga tesis ini menjadi pencetus minat kepadanya untuk turut sama melayari lautan ilmu.