Khamis, 15 Jun 2006

Suatu permulaan

Imbas kembali tahun 1989. Aku menulis cerpen pertamaku. Tajuknya "Ombak Senja." Sayang sekali, aku tidak dapat menemui cerpenku ini. Entah ke mana perginya, aku pun tak tahu.

Semenjak itu, aku ada menulis satu lagi cerpen. Kalau tak silap, tajuknya "Meniti Kejayaan." Kalau ingatanku masih mantap, cerpen ini ku tulis pada tahun 1990, tetapi sekali lagi aku tak dapat mengesan ke mana perginya cerpen ini.

Bulan Januari tahun 1992, aku merantau menuntut ilmu di bumi Scotland. Pada tahun yang sama, aku mula diperkenalkan dengan karya-karya sastera Inggeris. Kebanyakannya karya-karya fantasi, fiksyen sains dan seram. Aku mula kenal dengan tulisan-tulisan Arthur C. Clarke, Isaac Asimov, J.R.R. Tolkien dan Stephen King.

Pertengahan tahun yang sama, aku mencuba-cuba menulis cerpen dalam Bahasa Inggeris. Aku berjaya siapkan beberapa karya, tapi sayangnya aku tak ingat berapa jumlah sebenarnya. Aku cuma ingat dua karya cerpen Bahasa Inggeris yang aku hasilkan bertajuk "Flora" dan "The Child." Aku minta pensyarah Bahasa Inggeris yang mengajarku untuk menilai cerpen-cerpenku ini. Responsnya positif, cuma dia terperanjat kerana genrenya fantasi dan seram, penuh dengan unsur-unsur ganas. Tapi sekali lagi sayang, aku tidak menyimpan karya-karyaku ini.

Antara tahun 1992 dan 1996, sepanjang aku di Scotland, aku meneruskan minatku dalam bidang penulisan, namun aku tidak lagi menghasilkan karya sastera. Aku lebih banyak menulis komentar-komentar tentang dunia pelajar di UK dan kupasan-kupasan isu semasa. Pada masa itulah, nama pena "Kelana" mula ku gunakan.

Apabila aku kembali ke tanah air, aku terus terjun ke dalam dunia penyelidikan yang memerlukan aku menulis hasil-hasil ilmiah. Malah hari ini, nampaknya aku lebih dikenali sebagai seorang ahli akademik atau pemikir, daripada seorang novelis atau penulis cerpen.

Apapun, minatku kepada sastera tidak pernah padam. Pada tahun 1998, aku telah menyiapkan novel pertamaku bertajuk "Ombak Senja" bersempena cerpen pertamaku, walaupun jalan cerita dan wataknya berbeza sama sekali. Blog ini aku namakan sebagai suatu nostalgia kepada cerpen pertama dan novel pertamaku.

Sayangnya novel pertamaku itu aku pendamkan sekian lama, sehinggalah tahun ini. Barulah aku tergerak untuk menerbitkannya. Aku telah menyemak dan membuat pengubahsuaian sedikit kepada novel ini. Dan aku namakan semula novel ini sebagai "Stigma" yang ku rasakan lebih menepati tema kisah yang ku lakarkan itu.

Aku juga merasakan sudah sampai masanya aku meneruskan penglibatan dalam dunia sastera ini. Buat masa ini, aku sedang mencari penerbit untuk novelku. Aku juga sedang siapkan satu skrip drama bertajuk "Zuriat" untuk satu pertandingan penulisan drama.

Aku juga sedang fikirkan untuk menovelkan kisah "Zuriat" ini, namun ini bukanlah prioriti buat masa ini. Aku juga sedang merangka-rangka jalan cerita untuk kesinambungan kisah "Stigma."

Cukuplah setakat ini coretanku. Aku akan kembali dengan coretan-coretan lain dan juga petikan-petikan ringkas dari hasil penulisanku.

Selamat datang ke blog "Ombak Senja" --- sekalipun berombak, panoramanya tetap indah.

0 maklum balas: